عرض مشاركة واحدة
قديم 16 - 09 - 2018, 12:02 PM   رقم المشاركة : ( 87 )
مورا مرمر Female
..::| العضوية الذهبية |::..


الملف الشخصي
رقــم العضويـــة : 122630
تـاريخ التسجيـل : May 2015
العــــــــمـــــــــر :
الـــــدولـــــــــــة : مصر
المشاركـــــــات : 7,538 [+]

 الأوسمة و جوائز
 بينات الاتصال بالعضو
 اخر مواضيع العضو

مورا مرمر غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سلسلة المسيح يحب الخطاة

قال : لو المريض هو اللى قال للدكتور "حتى لا اتكبر يا دكتور اترك لى جرح ينزف انا لا استحق الشفاء الكامل انا مذنب ومتهاون "تفتكر الدكتور هايترك له جرح ينزف من دون شفاء مهما طلب منه كدا .

قلت :اكيد طبعا لا طالما راح للدكتور لابد ان يشفيه شفاء كامل وهو يقول مهما يقول الدكتور هايعمل الشئ الصح .

قال : اه يا ابنى كتير مخدوعين من ابليس ويقو لهم "اكيد الدكتور مش هايعالج كل الجروح لسه فى جروح بتنزف انت هاتعمل قديس ولو صدق كدا هايسيب نفسه تنجرح ماهو كدا كدا مجروح جرح زى خمسين ومع الوقت ينزف لحد ما يموت ولكن صدق طالما روحت للمسيح فهو يغفرلك غفران كامل وتكون امامه بلا عيب يه (24 )وارفض افكار ابليس مهما كانت ترتدى ثياب الاتضاع المزيف .

قلت : امور مزيفة وخبيثة بالرغم من شكلها الجميل فى صورة اتضاع وعدم استحقاق ماكنتش واخد بالى ايه الحرب التانية فى عدم الغفران يا ابى ؟

قال :الحرب الاولى هى مش كل خطية يشكك ان الله غفر كل خطية ممكن بعض اغلبية لكن مش كل خطية الحرب التانية هى :

مش على طول

يحاول يشكك ان الله مش بيغفرلك بمجرد ان ترجع اليه وانه لازم يسيبك شوية فى قذارتك وخطيتك لكى يثبت ذلك يتخفى فى شكل الاتضاع والجدية وعدم التهاون ويقولك "معقولة تقول الله سامحنى يسامحك على طول ايه التهاون ده لازم الله يتركك شوية فى نجاستك وخطيتك حتى لاتتهاون فالغفران فى اخر الاسبوع اخر الشهر او رأس السنة لكن كل يوم او كل ساعة فيه غفران الموضوع سهل كدا !!دا يخليك تتهاون ".
لو الواحد صدق كلام الكذاب فعندما يسقط فى اى خطية يقول " كدا كدا خاطى خلينا فى الخطية لحد مانتوب اخر الشهر او اخر اسبوع والحساب يجمع ".

قلت (بتعجب ): انت بتقرأ افكارى با ابى فعلا ابليس بيعمل معايا كدا ولكن هو فعلا لما اتوب ياربى سامحنى من قلبى ربنا بيغفر على طول !!وفعلا السهولة دى مش ممكن تخلينى اتهاون !!

قال : الخطية قريبة جدا منا وبنتحارب كل لحظة وكل ساعة وسهام ابليس بتجرحنا فلو لم نتقبل شفاء المسيح بدمه نظل ننزف ونموت فى قصة المريض اللى بينزف هل ممكن الطبيب يقول له "هل ممكن الطبيب يقول له " انت كل شوية تنجرح انا تعبت معاك هاسيبك تنجرح واعالجك اخر الاسبوع كله مع بعضه علشان تشعر بالمرض والتعب ولا تتهاون بعد كدا "هل يمكن الدكتور يعمل كدا هل ممكن المريض يتنحمل النزيف لاخر الاسبوع او اخر الشهر .

قلت : اكيد طبعا لا صعب ان الواحد يفضل ينزف لاخر الاسبوع او لحتى اخر اليوم دا ممكن يموت ولو المريض مش هايموت هايكون متألم وتعبان ولما يعرف ان الدكتور كان بامكانه يشفيه وتركه فى المه وتعبه ومش هايقبله ولا هايحبه دا ممكن يكرهه يشعر انه دكتور متسلط وقاسى .

قال:

لكن الله مش دكتور الله اب حنون بل
احن من اى اب او اى ام لا يحتمل ان يرانا فى مرضنا
ويتركنا لحظة فى تعبنا ومذلتنا بل مجرد ان نرجع اليه
يحتضنا ويشفينا ويشددنا


فالابن الضال بمجرد رجوعه احتضنه ابوه ولم يتركه اخر الاسبوع ولا لاخر الشهر ولم يقل له "انت ولد قذر ورائحتك عفنة وكمان ضيعت كل الفلوس فى النجاسة والزنا وورثتنى وانا حى يا نجس خليك بره البيت شوية حتى لاتتهاون فيما بعد وتعرف ان الموضوع مش سهل "بل بسرعة احتضنه وقبله وفرح بيه واعطاه حذاء ورداء وخاتم وعجل مسمن ايه الحب دا !!الله هو هو امس واليوم والى الابد ففى اى ساعة ترجع اليه وتقول اخطات ما يصدق وياخدك فى احضانه ويفرح بيك ويقولك مغفورة لك كل خطاياك .

قلت : الكلام رائع ومشجع ومين يلاقى قبول وغفران سهل كدا ولا يقبله ولكن ايه الضامن ان السهوله دى لاتجعلنى اتهاون

قال : سؤال رائع يابنى شيئين يجعلوك لا تتهاون

اولا نتائج الخطية ومرارتها فالخطية مش سهلة والرجوع مش بسيط من جهه الله فى اى وقت ترجع هايقبلك ويرحب بيك ولكن انك ترجع هو دا الموضوع الصعب !!

قلت :ليه يا ابى ؟!

قال :اولا لانك هاتتحارب باليأس وثانيا هاتتحارب بتعودك على الخطية وتسلطها عليك زى المدمن اللى يحب يبطل لكنه مش قادر وهى دى المشكلة والصعوبة ولكن بالنسبه لله مايصدق ترجع ليه هايقبلك ويحتضنك فالشخص اللى بيرجع لله من مرارة الخطية وعبوديتها وقسوتها اظن يا ابنى لو هو رجوع حقيقى مش هايفكر للحظة انه يرجع تانى للعبودية والمذلة فالخطية مهينه ومذلة جدا ولو ضعف فى يوم (بسبب تعوده لفترة طويلة عليها والشفاء من اثار الخطية مش هايكون فى يوم وليلة )هايصرخ ويرجع كل يوم بسرعة لحد ما يأخذ الشفاءلا الكامل ويتحرر تحرر كامل من اثارها ويكون عنده حساسية خوف وفوبيا من الخطية زى ما يقول المثل "اللى يتلسع فى الشربة ينفخ فى الزبادى "

غدا
بأذن الله سوف نكمل معا
صلوا لاجلى ..
  رد مع اقتباس