منتدى الفرح المسيحى

منتدى الفرح المسيحى (https://www.chjoy.com/vb/index.php)
-   قصص مسيحية متنوعة (https://www.chjoy.com/vb/forumdisplay.php?f=42)
-   -   الخادم اللي بيتهته (https://www.chjoy.com/vb/showthread.php?t=1125701)

walaa farouk 11 - 07 - 2025 12:38 PM

الخادم اللي بيتهته
 
https://upload.chjoy.com/uploads/1752237400881.jpg



كان عنده 30 سنة. اسمه "مينا".
شاب رقيق، خجول، بيحب ربنا جدًا... بس بيتهته.

كل ما يحاول يتكلم قدام الناس،
الناس كانت إما تضحك، أو تتكسف تكمله.
هو بقى واخد على ده.
بس ماكانش واخد على نظرة الخدام التانيين.

في يوم كان قاعد على جنب في اجتماع خدام،
ماسك الإنجيل وساكت.
قام واحد من الخدام وقال قدام الكل:

- يا جماعة، مين ممكن يشرح الإصحاح الجاي في الاجتماع الجاي؟
سكتوا كلهم...
وبص مينا وقال:
- أأأنــ...ــا مـممــ...ــمكن.


ضحك الخادم ضحكة نصها سخرية ونصها إحراج وقال:
- يا عم مينا، ربنا يبارك حماسك،
بس إحنا عايزين الاجتماع مايبقاش ساعتين عشان الناس تمشي.

💔 ...بس قلبه اتكسر

ضحكوا... وهو ضحك... بس قلبه اتكسر.

بس مينا ما انسحبش...
ولا قرر يثبت حاجة بكلامه...
قرر يثبتها بأفعاله.

---

✨ بدأ خدمته الحقيقية... بصمت

ابتدى يعمل حاجات ما حدش كان بياخد باله منها في الأول،
حاجات شكلها صغير... بس كانت بتغير أرواح:

🧓 زارت ست مسنّة وحدانية محدش فكر يفتقدها،
راحت عليه مرة ولقاها مش قادرة تقوم من السرير،
قعد يطبخلها، ونظف البيت، وصلّى معاها بصوت متهته...
بس هي قالت بعدها:

> "حسّيت إن المسيح دخل بيتي."

📚 وقف جنب طفل كان دايمًا فاشل في الدراسة،
كل الخدام كانوا شايفينه "حِمِل تقيل"،
لكن مينا قعد معاه أسبوعين ورا بعض،
كان يتهته وهو بيشرح له،
لكن الولد نجح لأول مرة وقال:

"أنا فهمت، مش من الشرح... من الصبر."

أنقذ بنت كانت على حافة الخطية،
شافها مرة في الكنيسة عينيها مليانة حزن،
ماعرفش يقول كلام كتير...
بس كتب لها ورقة:

> "ربنا بيحبك أكتر من اللي كسروا قلبك."
رجعت تبكي في حضن أبونا، وقالت: "
أنا كنت هضيع... لكن صون مينا فكرّني بربنا."


👨‍🔧 ساعد شاب كان مكتئب لأنه عاطل،
جاب له شغل معاه في ورشة قريبه،
والشاب ده رجع الكنيسة بعدها بسنة وهو بيخدم شباب زيه
،
وكان دايمًا يقول:

"الخادم اللي ماعرفش يتكلم... هو اللي غير حياتي."

كان بيسقي الناس مية في الاجتماعات،
ويعدّي على اللي قاعد لوحده،
يسأله: "عطشان؟ محتاج حاجة؟"،
ويضحك ضحكة بريئة مليانة دفء.

---

الناس ابتدت تلاحظ

واحد من الخدام قال:

- هو مينا مش بيتكلم... بس هو أكتر واحد بيوصّل المسيح.

وواحدة من الخادمات قالت:

- نفسي أكون نص طيبة قلبه.

حتى الأب الكاهن، في وعظة يوم جمعة، قال:

> "أحيانًا، خادم واحد صامت...
بيكون أعظم من عشرة بيتكلموا من غير محبة."

في مؤتمر خدام، بعد 3 سنين،
طلبوا من كل خدمة ترشّح "الخادم النموذجي".

الكل قال اسم واحد بصوت واحد: مينا.

اتصدم، ووشه احمر، وقال وهو واقف على المنصة قدام الجميع:

> "أأأناااا مـمـكن مـبعـ...ــرفش أتكلم،
بس المسيـــح عـلّمني إن الخــدمة مش كلام...
الخدمة... قلب بيتوجّع للناس."


النهارده مينا بيخدم في كل مكان...
مش بالمايك،
ولا على السوشيال ميديا،
ولا بالكاريزما...
لكنه بيخدم بوش مبتسةم وقلب صادق،
وبقى مصدر إلهام لناس كتير مش بيحسوا إنهم "كاملين..

مش مهم صوتك يطلع سليم...
المهم صوتك يوصل السما..

فيه ناس كتير بتوعظ بكلامها لكن قليل اللى بيوعظ بقلبه ووعظات القلب جبارة ..

"علّم بقلبك قبل لسانك، وعِشْ ما تعلّمه، فيتبعك الناس حتى لو صمت."
🔹 القديس أغسطينوس



الساعة الآن 12:12 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2025